3. prosince 2025
ZNOJMO: Znojmo obchvat I.
Ředitelství silnic a dálnic podalo žádost o územní rozhodnutí a stav. povolení k dostavbě severního obchvatu Znojma. Finišuje se s podklady pro soutěž na zhotovitele. Jde o zbývajících 750 m mezi I/38 a I/53 (Jihlava/Brno). Stavbu Znojmo obchvat I. chtějí zahájit příští rok.
Dopravní význam stavby
Stavba I. části obchvatu je součástí souboru čtyř staveb severního silničního obchvatu města Znojma. Poslední etapu výstavby obchvatu bude tvořit stavba „Znojmo obchvat IV“. Po dokončení bude obchvat sloužit především k odklonu tranzitní dopravy mimo město Znojmo, což bude mít vliv na bezpečnost silničního provozu a zlepšení životního prostředí v celém městě. Vybudováním obchvatu dojde také ke zvýšení plynulosti dopravy a tím i k úspoře nákladů a snížení emisí.
Silnice I. třídy I/38 je po silnicích I/11 a I/35 třetí nejdelší na území Česka. Spojuje města Česká Lípa, Mladá Boleslav, Nymburk, Kolín, Kutná Hora, Havlíčkův Brod, Jihlava, Znojmo a pokračuje dále do Rakouska. Celková délka silnice je 256 km.
V předmětném území je silnice I/38 frekventovanou spojnicí Jihomoravského kraje s Rakouskem. Cesta přes Znojmo po silnici I/38 patří hlavně v létě mezi hlavní trasy pro občany z Česka a Polska při cestě k moři do Chorvatska a Itálie. Denně městem projede až dvaadvacet tisíc aut, což způsobuje rozsáhlé dopravní komplikace a nesnesitelné životní podmínky. Po zpoplatnění cesty do Rakouska z Pohořelic na Mikulov pro kamiony navíc míří do Znojma ve velkém také nákladní auta.
Umístění a popis stavby
Předmětem stavby je přeložka silnice I/38 v celkové délce 3037 metrů, v kategorii S 11,5/90. Součástí realizace je výstavba čtyř železobetonových mostů o celkové délce 150 metrů. Dále jsou v rámci stavby realizovány úpravy dotčených silnic II. a III. třídy, polních cest a přeložky inženýrských sítí. Podél zástavby určené k trvalému bydlení vznikne protihluková clona délky 116 m.
V celém úseku je trasa přeložky situována v extravilánu. Území je mírně kopcovité. Zábor stavby se týká převážně soukromých zahrad a zemědělských pozemků, čímž byly vyvolány demolice řady zahradních chat, respektive zemědělských účelových zařízení v zahradách.
Začátek přeložky je těsně před mostem přes potok Leska. Konec přeložky I. stavby je v km 3,037, kde provizorně navazuje na silnici II/399. Začátek úseku plynule navazuje na živičný povrch končící silnice I/53 směrem na Brno jak směrově, tak výškově. Konec přeložky je v mírném zářezu z důvodu nadjezdu silnice II/399.
Přeložka silnice II/413 je navržena v prostorové úpravě s částečnou přestavbou již vybudovaného úseku. Křížení silnice I/38 a silnic II/413, III/4121, včetně železniční trati Břeclav–Znojmo, je navrženo mimoúrovňové. Suchohrdelská ulice, železniční trať a silnice III/4121 jsou vedeny ve spodní úrovni. Silnice II/399 je provizorně úrovňově napojena na hlavní trasu tak, aby si pokračování silnice I/38 ve druhé stavbě nevyžádalo rozsáhlé bourací práce. Definitivní přeložka silnice II/399 bude součástí II. stavby, kde je vedena nadjezdem nad silnicí I/38 s návrhem indirektních ramp.
Obousměrná větev mimoúrovňové křižovatky Suchohrdelská se nachází ve východním kvadrantu. Jednosměrná direktní větev ve směru Jihlava–Družstevní ulice je v kvadrantu západním. Maximální výsledný podélný sklon této větve (8%) je vyvolaný snahou o směrovou návaznost na oblouk mostního objektu na silnici II/413. Jednopolový mostní objekt z prostých nosníků má šířkové uspořádání čtyřpruhové – dva jízdní pruhy + jeden odbočující a jeden připojovací. Těsně před mostem je pravý jízdní pruh navržen jako stoupací pruh pro pomalá vozidla.
V dalším průběhu trasa přeložky mimoúrovňově kříží trať Břeclav–Znojmo. Návrh mostního objektu předpokládá realizaci druhé koleje a elektrifikaci tratě.
Od začátku úseku až po křižovatku se silnicí III/4121 dochází k dotčení většího množství zahrádek a k demolicím několika zahradních objektů. Křižovatka se silnicí III/4121 je navržena jako mimoúrovňová s jednopólovým mostem bez propojení obou tras. Obchvat dále pokračuje poměrně členitým územím, převážně po zemědělských pozemcích.
Stavba dále zahrnuje přestavbu stávající okružní křižovatky na silnici II/412 a II/413 na čtyřramennou turbookružní křižovatku o vnějším průměru 55,8 m.
Kompletní informace v PDF zde:
https://letaky.rsd.cz/media/stavba/717/leaflet/infoletak_s38-znojmo-obchvat-I.pdf
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic.